Smertelindring ved livsstilsændringer

Fysisk aktivitet er vigtigt for at styrke musklerne omkring de ramte led. Regelmæssig motion kan øge leddets bevægelighed og forhindre, at de ramte led bliver stive. Forskning viser, at fysisk aktivitet er den mest effektive metode til at dæmpe smerterne og at moderat motion kan genopbygge brusken i leddene.

Vægttab kan lindre ledsmerter for overvægtige, der er ramt af ledsmerter i især knæ og hofte. Vægttabet vil nedsætte presset på for eksempel knæleddet og kan derved mindske smerterne.

Ergonomiske redskaber kan være en nem og effektiv løsning til at lette hverdagen. Forskellige typer af redskaber kan aflaste dine led og gøre dig i stand til at gøre ting, som dine smerter ellers forhindrer dig i at gøre.

Mentale afspændingsøvelser kan mindske smerterne ved at hjælpe dig til at fjerne fokus fra smerterne. Ligeledes kan mentale øvelser hjælpe dig til at håndtere smerten bedre.


topRight
Tilmeld dig selvhjælpsprogrammet Aktiveled - MinPlan

– få gratis personlige anbefalinger til at mindske dine ledsmerter.
Tilmeld
Tilmeld dig
Aktiveled.dk
nyhedsbrevet,


- få hver måned tips,
råd og information.
Panodil (paracetamol) – effektiv mod muskel-
og ledsmerter.
Tilmeld
Se Her