Kom godt i gang

Lever du et liv med ledsmerter, gælder det om at være opmærksom på, om dine daglige rutiner forværrer eller lindrer smerten.

En god hverdag handler om at holde sig i gang og fokusere på det du kan, i stedet for at fokusere på det, som smerterne forhindrer dig i gøre. Har du kontrol over dine smerter og gode daglige rutiner, behøver ledsmerterne ikke styre dit liv.

Sådan gør du
Du øger chancen for at få dit sind i balance ved at lære at leve med smerten og acceptere den. Det gør du bedst ved at lære dig selv en række mentale øvelser, du kan bruge til at fjerne fokus fra smerten, når den tager over. Lær dig derfor nogle simple mentale afspændingsøvelser. Brug dem regelmæssigt. Sæt nogle mål indenfor en række af de områder, du præsenteres for på de næste sider. Sørg eksempelvis for at få nok søvn hver nat, at få massage en gang om ugen eller at få lært en mental afspændingsøvelse. Start på din smertedagbog.

Du kan også skåne dine led med ergonomiske redskaber. Anskaf dig forskellige redskaber, der kan fungere som hjælpemidler i din hverdag og aflaste dine led.

Tilmeld dig Aktiveled.dk – Min plan her, og få afspændingsøvelser og meget mere sendt direkte til dig via
e-mail. Det er gratis at tilmelde dig MinPlan.


topRight
Tilmeld dig selvhjælpsprogrammet Aktiveled - MinPlan

– gratis personlige anbefalinger til at mindske
dine ledsmerter.
Tilmeld
Vi har udviklet nogle hjælpeværktøjer til dig med ledsmerter.
Panodil (Paracetamol) reducerer ledsmerter.
Tilmeld
Se Her