Et sind i balance

Tænk positive meddelelser
De fleste kommer let til at reagere med irritation og vrede over smerterne. De negative følelser er udtryk for negative tanker, som tapper dig for energi, og gør dig træt. Det er ressourcer, der i stedet kunne være brugt til at gøre noget positivt for dig og din krop.

Mange kan derfor have gavn af at bruge såkaldte affirmationer, der er korte, positive meddelelser. De kan hjælpe dig med at omformulere dine negative tanker. Hører du noget tilstrækkeligt mange gange, bliver det nemlig til din egen sandhed. Du kan altså selv påvirke dine ubevidste tankemønstre i en god retning ved at skabe et positivt billede af din fremtid.

Et eksemplel på sådanne meddelelser til dig selv kan være:
Lige nu er jeg glad og nyder mit liv.

Skriv din egen affirmation ned på et stykke papir, og hav den på dig hele tiden. Din affirmation skal være formuleret som en kort, positiv sætning i nutid, som du nemt kan huske.

Tag dit stykke papir frem mange gange i løbet af dagen, og læs sætningen op. Du skal mene det, du siger. Det kan også være en god ide at stå foran et spejl og gentage din sætning. Det føles sikkert fjollet i starten, men gør det alligevel.

Du vil hurtigt mærke, at din positive sætning rent faktisk gør dig mere positiv. Begynd med en enkelt sætning/affirmation og brug den flere gange om dagen i en uge. Derefter vil den falde dig naturlig at bruge.
Senere kan du benytte dig af flere sætninger/affirmationer.

Tilmeld dig Aktiveled.dk – Min plan og få lydøvelser udviklet og indtalt af smertepsykolog Søren Frølich.


topRight
Tilmeld dig selvhjælpsprogrammet Aktiveled - MinPlan

– gratis personlige anbefalinger til at mindske
dine ledsmerter.
Tilmeld
Vi har udviklet nogle hjælpeværktøjer til dig med ledsmerter.
Panodil (Paracetamol) reducerer ledsmerter.
Tilmeld
Se Her