Før smertedagbog

Det kan være en stor hjælp løbende at notere dit smerteniveau i en dagbog. Ved at registrere hvordan du har det fra uge til uge, kan du bedre vurdere, hvilke ændringer i din hverdag, der kan være årsag til forbedringerne. Samtidig kan det virke motiverende at fortsætte med ændringerne, hvis du kan se, at der sker forbedringer.

Du kan ligeledes bruge din dagbog til at hjælpe dine omgivelser og din læge til at forstå og følge dig i processen. En dagbog kan give din læge en værdifuld indsigt i dine ledsmerter, så du kan få den rette hjælp.

Hvordan gør jeg? At føre dagbog over smerterne behøver ikke være vanskeligt. I skemaet her kan du markere det niveau, du vurderer dine smerter til fra uge til uge. Du kan også bruge en notesbog eller lignende. I skemaet kan du beskrive dine smerter fra ingen smerter til meget stærke smerter.
Vælg en bestemt ugedag, når du påbegynder forløbet, og sæt kryds i det felt, der bedst beskriver dine smerter den pågældende dag. Marker din tilstand fra uge til uge i 12 uger, og skriv eventuelt supplerende kommentarer, der konkret beskriver din tilstand. Noter også de små succeser i hverdagen, såsom hvor langt du kunne gå eller hvor mange trappetrin, du kunne tage, på en god dag.

Efter de første seks uger kan du overveje, om det er en hjælp at føre smertedagbog, og om du har lyst til at fortsætte.


topRight
Tilmeld dig selvhjælpsprogrammet Aktiveled - MinPlan

– gratis personlige anbefalinger til at mindske
dine ledsmerter.
Tilmeld
Vi har udviklet nogle hjælpeværktøjer til dig med ledsmerter.
Panodil (Paracetamol) reducerer ledsmerter.
Tilmeld
Se Her