Konditionstræning

Gang
Gåture er en god motionsform til at starte med. Det kræver intet udstyr, og man kan gå alle steder. Som udgangspunkt kan alle gå uanset hvilke led, de har problemer med.

Ledsmerter omkring knæ og hofter kan i nogle tilfælde være generende ved gang. I så fald bør du henlægge dine gåture til områder, hvor underlaget er blødt - for eksempel i skoven. Sørg for, at dine sko er velaffjedrende. Start med at gå rolige ture på 5-10 minutter. I løbet af to til fire uger skal du forsøge at komme op på 20-30 minutter ad gangen.

Stavgang
Til forskel fra almindelig gang har stavgang de fordele, at overkroppen inddrages, samtidig med at stavene hjælper med at holde balancen og aflaste leddene. Mange med hofte- og knæproblemer vil opleve, at stavgang er mere skånsomt end almindelig gang.

Du bør investere i et par gode stave. Især er det vigtigt, at håndstropperne er gode. Det er meget enkelt at gå stavgang, men du bør alligevel opsøge instruktion i at bruge stavene korrekt - eksempelvis hos forhandlere af stave.

Start med at gå rolige ture på 5-10 minutter. I løbet af to til fire uger skal du forsøge at komme op på 20-30 minutter ad gangen.


topRight
Tilmeld dig selvhjælpsprogrammet Aktiveled - MinPlan

– gratis personlige anbefalinger til at mindske
dine ledsmerter.
Tilmeld
Vi har udviklet nogle
hjælpeværktøjer til dig med ledsmerter.
Panodil (Paracetamol) reducerer ledsmerter.
Tilmeld
Se Her