Følg de generelle kostråd

Spar på fedtet
Alle har brug for fedt, men mange af os får for meget. Fedt rummer livsnødvendige vitaminer og fedtsyrer men også mange kalorier og fedtsyrer, vi ikke har behov for. Du kan nemt forbedre din sundhed ved at vælge magre typer mælk, yoghurt, ost og kød.

Ikke alt fedt er lige usundt. Eksempelvis er fedt fra planter og fisk sundt og derfor at foretrække, hvorimod du generelt bør holde igen med fedt fra mejeriprodukter og kød. Det usunde fedt øger risikoen for livsstilssygdomme som hjertekarsygdomme og diabetes.

½ liter magert mælkeprodukt hver dag er en del af en sund kost, for det er en god kalciumkilde. Kalcium opbygger knoglerne og er også en fordel for vægten, da kalcium sænker fedtoptagelsen i tarmen og øger kroppens fedtforbrænding. Vælg magre mælkeprodukter, som er baseret på skummetmælk, minimælk og kærnemælk.

Huskeregler til en fedtfattig kost
  • Undgå fedtstof på brødet eller skrab det godt. Vælg blandingsprodukter eller blød margarine i stedet for smør.
  • Steg maden i planteolie eller flydende margarine. Smør og hårde margariner indeholder meget usundt fedt.
  • Brug en pande med slipletbelægning, som kræver mindre fedtstof.
  • Spis magert kød og skær synligt fedt væk efter tilberedning.
  • Spis mere vegetarisk, det vil sige erstat kød med bønner, ærter og linser.

topRight
Tilmeld dig selvhjælpsprogrammet Aktiveled - MinPlan

– gratis personlige anbefalinger til at mindske
dine ledsmerter.
Tilmeld
Vi har udviklet nogle hjælpeværktøjer til dig med ledsmerter.
Panodil (paracetamol) – effektiv mod muskel-
og ledsmerter.
Tilmeld
Se Her