Følg de generelle kostråd

Frugt og grøntsager
Frugt og grøntsager er rige på kostfibre, vitaminer og mineraler, og fattige på kalorier. En god tommelfingerregel lyder, at du skal spise ”6 om dagen”, svarende til mindst 600 gram frugt og grønt. Heraf bør mindst halvdelen være grøntsager, gerne de grove typer som kål, rodfrugter og bønner, der mætter godt og holder maven i gang.

Kartofler tæller ikke med i ”6 om dagen”, men de indgår i kostrådene om at spise kartofler, ris eller pasta hver dag. Frugtjuice tæller kun som et stykke frugt, uanset hvor meget du drikker.

Spis grøntsagerne rå eller tilberedte til alle dagens måltider og som snack ind i mellem. Rå grøntsager er blandt andet gode, fordi de kræver ekstra tygning, hvilket øger mæthedsfølelsen. Det kan være lettere at spise mange grøntsager, hvis de steges, blancheres eller koges. Bland også finthakkede grøntsager i sammenkogte retter, put revne gulerødder i kødsaucen, eller lav en mos af rodfrugter. Spis frugt som et sødt mellemmåltid i stedet for kage, chokolade og slik. Tørrede frugter og nødder er næringsfyldte og derfor sundere snacks end meget andet, men hold igen med mængden, du spiser, da de samtidig indeholder mange kalorier.


topRight
Tilmeld dig selvhjælpsprogrammet Aktiveled - MinPlan

– gratis personlige anbefalinger til at mindske
dine ledsmerter.
Tilmeld
Vi har udviklet nogle hjælpeværktøjer til dig med ledsmerter.
Panodil (paracetamol) – effektiv mod muskel-
og ledsmerter.
Tilmeld
Se Her