Kom godt i gang

Vejen til et varigt vægttab starter med realistiske forventninger. Tag et skridt ad gangen, og glæd dig over små fremskridt.

Hvis du er motiveret til at gøre en indsats for at tabe dig, kan du her få en række gode råd, som kan hjælpe dig på vej og på længere sigt hjælpe dig til at holde vægten. Der findes to forskellige måder at opnå et varigt vægttab gennem kostændringer. Det er enten ved at følge en diæt eller ved at indføre små ændringer gennem en afbalanceret kost. Hvad du skal vælge, handler om din motivation og dit temperament.

Hvad gør jeg?
Først bør du undersøge, om du har behov for at ændre på dine madvaner ved at få et overblik over dine nuværende vaner.

Start derfor med at føre en maddagbog. Ud fra dagbogen kan du lægge en plan for hvilke ændringer, der passer til dine nuværende vaner.

Et hurtigt vægttab kan være en god motivation i starten og en god måde at komme i gang på. Følg en diæt de første to uger, hvis det er vigtigt for dig med et stort vægttab i starten.

Et langsommere men mere langsigtet vægttab opnår du ved at følge en afbalanceret kost, hvor du laver små ændringer i dine nuværende vaner. Nye vaner vil sikre, at du bliver ved med at tabe dig over en lang periode. Følg de otte officielle kostråd, som er udarbejdet af Motions- og Ernæringsrådet og Fødevareinstituttet. Du kan gå direkte i gang med at ændre dine madvaner eller starte efter to uger med en diæt. Ved varige kostændringer vil vægttabets tempo være mere individuelt end ved en diæt.

Tilmeld dig Aktiveled.dk – MinPlan, og få råd og hjælp sendt direkte til dig i din inbox. Helt enkelt. Det er gratis at deltage.


topRight
Tilmeld dig selvhjælpsprogrammet Aktiveled - MinPlan

– gratis personlige anbefalinger til at mindske
dine ledsmerter.
Tilmeld
Vi har udviklet nogle hjælpeværktøjer til dig med ledsmerter.
Panodil (paracetamol) – effektiv mod muskel-
og ledsmerter.
Tilmeld
Se Her