Kartofler, ris og groft brød
Spis fuldkornsprodukter som rugbrød og havregryn, samt kartofler hver dag. Spar på det hvide brød. Skift den almindelige pasta ud med fuldkornspasta, og erstat den hvide ris med parboiled ris eller endnu bedre brune ris.

Kartofler indeholder kostfibre, C-vitaminer, B-vitaminerne thiamin og niacin, der alle er sunde for kroppen. Tilbered helst kartoflerne uden fedtstof og hold øje med fedtindholdet, hvis du køber færdigtilberedte kartofler som frosne kartoffelbåde.

I mange slankekure er stivelseholdige fødevarer såsom kartofler ikke anbefalet. Men stivelse er en vigtig brændstofkilde, hvis du skal dyrke motion og have energi til at røre dig fysisk. Det afgørende er, hvor god mæthedsvirkning, du får per kalorie. Og her ligger kartoflerne helt i top.

Billed af tallerken med Y… Forestil dig, at der ligger et stort Y på din tallerken. Lad kødet fylde mindst, og giv grøntsagerne lige så meget plads som kartofler, ris eller pasta.

Tallerken med Y


topRight
Tilmeld dig selvhjælpsprogrammet Aktiveled - MinPlan

– gratis personlige anbefalinger til at mindske
dine ledsmerter.
Tilmeld
Vi har udviklet nogle hjælpeværktøjer til dig med ledsmerter.
Panodil (paracetamol) – effektiv mod muskel-
og ledsmerter.
Tilmeld
Se Her