Følg de generelle kostråd

Alle kan have glæde af at følge de otte officielle kostråd, for de er ikke deciderede slankeråd. Men ved at overholde kostrådene og spise mindre portioner opnår du et sundt vægttab, som det vil være nemmere at holde. Samtidig har du sikkerhed for, at din kost er sund.

De otte kostråd er formuleret som hverdagens huskeråd til en sund balance mellem mad og fysisk aktivitet. De viser ikke kun det sunde valg, men også hvad du skal spare på. Det er godt at følge alle råd, men nogle er måske vigtigere end andre for netop dig. Vurder, hvad du vil prioritere højest, ved at gennemgå din maddagbog.

  • Spis frugt og grønt – seks om dagen
  • Spis fisk og fiskepålæg – flere gange om ugen
  • Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød – hver dag
  • Spar på sukker – især fra sodavand, slik og kager
  • Spis mindre fedt – især fra mejeriprodukter og kød
  • Spis varieret – og bevar normalvægten
  • Sluk tørsten i vand
  • Vær fysisk aktiv – mindst 30 minutter
    om dagen
kilde: Fødevarestyrelsen. Kostkompasset
- vejen til en sund balance. København 2006.
Lever du efter kostrådene, får du dækket kroppens behov for vitaminer, mineraler og andre vigtige næringsstoffer. Samtidig nedsætter du risikoen for hjertekarsygdomme, diabetes og kræft.
Kost cirkel

topRight
Tilmeld dig selvhjælpsprogrammet Aktiveled - MinPlan

– gratis personlige anbefalinger til at mindske
dine ledsmerter.
Tilmeld
Vi har udviklet nogle hjælpeværktøjer til dig med ledsmerter.
Panodil (paracetamol) – effektiv mod muskel-
og ledsmerter.
Tilmeld
Se Her