Før maddagbog

For at kunne ændre dine madvaner skal du først have indsigt i dine nuværende vaner. Hvad spiser og drikker du egentlig nu? Hvornår spiser du usundt eller for meget? Er det i nogle bestemte situationer? Skriv ned i en notesbog eller i den formular, du kan downloade her, hver gang du spiser eller drikker noget. Noter både hvornår, hvad og hvor meget du spiser. Før maddagbog i to uger. Opbevar dagbogen i lommen eller i en håndtaske, så du altid kan tage den med og notere ned.

Målet med dagbogen er at finde frem til de områder, hvor det er særlig vigtigt for dig at sætte ind. Når du har fået et overblik over dine nuværende vaner, sammenligner du med forslagene her til, hvad du kunne gøre i stedet. Vælg derudfra, hvad du vil ændre. På den måde kan du lave din egen plan bestående af en række konkrete ændringer.

Skriv din plan ned et sted, hvor du ofte bliver mindet om den. Når du overvejer forskellige muligheder, så husk at en god ændring både skal virke og samtidig være noget, du faktisk har lyst til at gøre. Du kan for eksempel spørge dig selv: Vil jeg også have lyst til at spise dette om et år?


topRight
Tilmeld dig selvhjælpsprogrammet Aktiveled - MinPlan

– gratis personlige anbefalinger til at mindske
dine ledsmerter.
Tilmeld
Vi har udviklet nogle hjælpeværktøjer til dig med ledsmerter.
Panodil (paracetamol) – effektiv mod muskel-
og ledsmerter.
Tilmeld
Se Her