Følg de generelle kostråd

Sluk tørsten i vand
Kroppen har ikke kun brug for mad. Den har også brug for drikkevarer. Drikkevarer skal dække kroppens behov for vand, så postevand er bedst og billigst. Generelt anbefales 1½ liter væske om dagen. Drik dog ekstra vand for at dække væsketabet ved motion og drik mere, når det er varmt i vejret. Vand indeholder ingen kalorier og er derfor den bedste måde at dække kroppens væskebehov på, hvis du vil tabe dig. Mælk indgår som en del af de anbefalede 1½ liter væske. Det anbefales, at du drikker en halv liter mager mælk som skummet- eller minimælk dagligt. Også te og kaffe kan indgå i dit væskeregnskab, selvom det er vanddrivende i mild grad. Til gengæld indeholder det koffein, der i for store mængder blandt andet kan medføre hovedpine og søvnbesvær.

Hvis du dækker væskebehovet med andre drikkevarer end vand, er det vigtigt at være opmærksom på kalorieindholdet. Sukkerholdig sodavand, saftevand, juice og også alkohol indeholder kalorier, og kalorier på flydende form virker mere fedende end kalorier på fast form, da de ikke mætter i samme grad. Vær også opmærksom på, at alkohol virker vanddrivende.


topRight
Tilmeld dig selvhjælpsprogrammet Aktiveled - MinPlan

– gratis personlige anbefalinger til at mindske
dine ledsmerter.
Tilmeld
Vi har udviklet nogle hjælpeværktøjer til dig med ledsmerter.
Panodil (paracetamol) – effektiv mod muskel-
og ledsmerter.
Tilmeld
Se Her