Aktiveled
Med den rigtige hvile sænker du smerterne og løfter humøret
Hej

Livet er skønt og fuld af muligheder – også selvom du har ledsmerter. Men når det gør ondt, kan det være rart med nogle ekstra værktøjer og tips til at bevare kontrollen. Derfor vil vi gerne give dig nogle effektive værktøjer i denne og de næste nyhedsmails, så du kan skrue ned for smerterne og op for livsglæden.

Denne gang skal vi se nærmere på søvn, meditation og afslapning, der kan gøre forskellen på en dårlig og en rigtig god dag. Vi skal også se nærmere på det at bruge bevidstheden rigtigt og på de fordele, der følger med.

Morgenen er et godt sted at starte
Forestil dig, at du vågner op hver morgen efter en god, dyb nattesøvn. Frisk og fuld af mod på at få det bedste ud af dagen. Denne følelse er et vigtigt skridt på vejen til at tage kontrollen over ledsmerterne.

For går smerterne for meget ud over din søvn, så bliver de faktisk værre. Det tærer på os både fysisk og mentalt, hvis vi sover dårligt gennem længere tid. Og det øger så igen smerterne. Men denne onde cirkel kan vi heldigvis forebygge og bryde med nogle enkle og effektive metoder.


Enkle og effektive søvntips fra smertepsykologen
Smertepsykolog Søren Frølich har samlet en række gode råd, så du kan sikre dig en bedre nattesøvn og derved komme ind i en god rytme.

1. Skab søvnritualer
Når du kører nogle faste rutiner hver aften inden senge-
tid, så lærer du kroppen og sindet, hvornår det er tid til
at geare ned, slappe af og forberede dig på søvn. Det kan
f.eks. være når du børster tænder, tager nattøj på, hører et bestemt stykke afslappende musik, læser eller tænker nogle bestemte tanker.

Nogle lette fysiske øvelser inden sengetid kan desuden løsne op, så du føler mindre stivhed i kroppen næste morgen.

2. Undgå nye tanker og uløste problemer ved sengetid
Når vi prøver at slappe af, så har spekulationerne det
med at banke på. Og de virker pludselig meget vigtigere
og mere presserende. Men mind dig selv om, du har
dagen efter, i frisk tilstand, til at tænke det igennem
og tage dig af det. Og er der ting, du bare skal huske
på, så skriv dem ned. På den måde giver du hjernen og underbevidstheden ro til at lægge dem til side.


3. Gør dig ikke for umage med at sove!
Sidst, men ikke mindst, så undgå at ligge i sengen og
blive frustreret over, at det er svært at falde i søvn. Det bedste, du kan gøre, er at slappe af omkring det. Gør
ikke noget stort ud af det. Kan du bare ikke falde i søvn,
så stå op og lav noget andet for en kort tid, og prøv så at lægge dig til at sove igen.

Et andet godt tip er at øge fornemmelsen af ro og tryghed ved at være forberedt. Hvis du har smerter, kan det f.eks. være en god idé at have et glas vand og nogle Panodil inden for rækkevidde. Og for at undgå at du ligger og tænker på alle de ting, du skal huske til dagen efter, er det en god idé at have en blok liggende ved siden af sengen, så du kan skrive tingene ned.

Gå til ro med smerte-
psykologen ved hånden
Søren Frølich har indtalt en afslap-
ningsøvelse på lydfil. Den er skøn at lytte til f.eks. inden sengetid. Du finder den, og mange andre, under sporet "I balance" på Aktiveled.dk, hvor der også er masser af råd og tips at hente.

Du kan downloade øvelsen og
prøve den allerede i aften.



Bevidsthed i nuet
Måske har du hørt om "Mindfulness"? Det stammer oprindeligt fra Buddhismen og går ud på at være fuldt ud til stede i nuet. Det er en god måde at afhjælpe stress og få det bedre med sig selv.

Mindfulness trænes gennem meditation. Når du slapper af, handler det om at være åben over for alle dine følelser og sanser. Lyt til alt, din krop og dit sind har at fortælle dig. Bliv bevidst om dine tankemønstre. Men husk på den vigtigste regel: Du skal observere det, du tænker og føler – ikke tage stilling til det eller vurdere det kritisk.

På den måde lærer du at forholde dig objektivt til nuet, og du kommer på forkant med dig selv og din krop.








Meld dig til sporet "I balance"
på Aktiveled.dk og få adgang til smertepsykologen Søren Frølichs afslapningsøvelser på lydfiler.
Det er let at komme i gang
Hvis du vil opleve, hvad meditations- og afslapningsøvelser kan gøre for dig, så husk at melde dig til sporet "I balance" på Aktiveled.dk. Klik her

Det var alt for nu. Jeg håber, du har fået inspiration til at sikre dig en bedre søvn og afslapning, så du kan tage imod hver ny dag med øget motivation og komme frisk fra start. Godt begyndt er som bekendt halvt fuldendt – og det gælder især, når det kommer til at skrue ned for ledsmerterne og op for livsglæden.

Vi ses næste gang – friske og veludhvilede.

Venlig hilsen
GlaxoSmithKline

Charlotte Sørensen
Ansvarlig for Aktiveled.dk
Senior produktchef, Panodil®





Hvad synes du om indholdet i denne mail?
Har du kommentarer eller idéer til Aktiveled.dk?
Så skriv til os her

Næste gang:
Muligheder i stedet for begrænsninger
Næste gang har vi samlet en masse inspiration til et aktivt liv med
fokus på oplevelser og muligheder.

Smerterrådgivning
Panodil har et bredt sortiment, der dækker mange smertetyper. Brug dem til at tage de værste smerter, så du kan komme i gang med det, der gør livet gladere for dig. Panodil påvirker ikke maven. Hvis almindelig Panodil ikke er nok, så anbefaler vi, at du hører din læge, om der evt. findes en anden Panodil variant, som passer bedre til dig. Læs mere om Panodil® – Klik her
Min Plan
I bevægelse
Idrætsfysiolog Morten Zacho hjælper dig med konkrete motions-, bevægelses- og styrkeøvelser tilpasset netop dine behov.
Madvaner
Hvis du gerne vil tabe dig – og bevare vægttabet – så giver ernærings-ekspert Per Brændgaard gode råd og opskrifter. Følg sporet og få indsigt i, hvordan du med simple ændringer i hverdagen kan opnå varigt vægttab.
I balance
Smertepsykolog Søren Frølich rådgiver dig til, hvordan du bliver bedre til at håndtere smerterne. Lyt til afspændingsøvelser og få smutveje til, hvordan du fjerner tankerne fra smerterne og i stedet fokuserer på alt det gode i livet.
Tilmeld dig her