Aktiveled
Glædelig jul
– og tak for
et inspirerende år
Hej

Her på Aktiveled.dk vil vi gerne give en hjælpende hånd og inspirere dig til at få det bedste ud af juletiden. For selvom julen først og fremmest handler om hygge, nærvær og omtanke, så kan den kolde tid og tankerne om jule-stressen fylde rigtig meget, når der døjes med ledsmerter.
Men lad dig ikke styre af smerterne – vær med i juleaktiviteterne på dit niveau, så meget du kan og vil. Vi ved jo fra jer medlemmer, at det er et rigtig godt middel mod ledsmerter at komme ud og være social med andre. Sjov og hygge får smerterne til at træde i baggrunden.
Og heldigvis har vi en masse betænkningsfulde medlemmer på Aktiveled.dk, som velvilligt deler ud af deres opmuntrende historier og gode råd og tips til at komme lidt nemmere igennem julen. Denne gang har vi samlet nogle af de bedste eksempler fra jer medlemmer, som inspiration og motivation.


Vi når længst, når vi hjælpes ad
Vi bringer nogle stykker af de udvalgte medlemsmails her, og resten finder du i linket til højre eller ved at klikke her.

Varmens underværker
Et godt råd, der går igen fra mange Aktive Led medlemmer, handler om at varme ledene op. Mange af jer har gode erfaringer med uld, lige fra sokker til muffediser, omkring de ømme led. Men der er også andre muligheder; se f.eks. her, hvad Ingelise (medlem af Aktiveled.dk) anbefaler:

Her hos mig har jeg vældig god glæde af en hvedevar- mepude. Den varmes i mikroovnen og lægges på, hvor det smerter. Det giver en god effekt fordi der er tyngde i puden, der lægger sig tæt til kroppen i modsætning til en alm. varmepude. Endvidere har den en stor fordel: man kan lægge den på når man går i seng og kan trygt falde i søvn med den.
– Ingelise C.

Vi synes, en varmepude lyder som en god og praktisk idé. Og som Ingelise skriver, er især hvedevarmepuden et godt valg til ledsmerter.

Der er også mange af jer, der anbefaler ingefær til at mildne smerterne. Her er et par eksempler på råd om den gavnlige rod:

Hej Aktive Led
Jeg har rigtig god erfaring med ingefær. Jeg drikker en liter om dagen i stedet for te, jeg laver det på samme måde men lader ingefæren blive i thermokanden. Smager også godt kold, særligt når det er varmt udenfor. Nogen gange har jeg også urtete sammen med, det har jeg drukket i over 10 år og mine stive led er ikke stive mere.
– Inger B.

Og så er der en ekstra grund til at bruge ingefær i denne tid – det dufter nemlig skønt og smager rigtig godt som krydderi i julekagerne. Flere medlemmer har desuden anbefalet Ane Bodil Søgaards bog Ingefær – Roden til alt godt, som går i dybden med ingefærens smertelindrende effekt. Måske et julegaveønske?
Vi når længst,
når vi hjælpes ad
Flere gode råd fra medlemmer
af Aktiveled.dk
Tag toppen af smerterne
Ledsmerterne føles for det meste værst i starten, når du er kold. Så snart leddene kommer i bevægelse, bliver de efterhånden varmet op og "smurt", så du kan klare mere uden at føle dig hæmmet.
Her kan Panodil hjælpe med at tage toppen af smerterne, så du kan komme i gang med at nyde julens aktiviteter.
 

Lad kulde være kulde...
Hvis kulden bare ikke er til at holde ud – uld og ingefær eller ej – kan du måske overveje at følge Hennys eksempel fremover:

Jeg kan varmt anbefale at gøre det til en tradition at rejse væk på jule/nytårsrejse. De sidste 4 år har min mand og jeg hvert år sparet sammen til omkring 2 ugers ferie på Tenerife. Her er den dejligste tørre luft, og varmen er tilpas (ca. 22-26 grader). Sådan en tur er simpelthen så god for mig og ikke særlig dyr – bare man bestiller rejsen i rigtig god tid.
– Henny L.

Et andet medlem, Bente, har også god erfaring med de varme himmelstrøg:

Vi holder os i gang ved at tage til Thailand 2-3 mdr. i vinterens kulde. Det behøver ikke være dyrt, vi rejser udenfor rejsebranchen og rejser privat både mht. fly og værelser. Man kan finde mange værelser på nettet til under 100 kr. pr. dag, og med kosten lever vi for det samme som her. Det er ikke fugtigt i dec., jan. og feb. kun behagelig varme.
– Bente H.

Det er selvfølgelig ikke os alle, der har tid eller mulighed for at rejse ned til sol og varme om vinteren, men måske kan det være et spørgsmål om at prioritere. Hvad hvis nu f.eks. sommeren i stedet bliver tilbragt hjemme, så feriebudgettet kan bruges om vinteren? Vi synes i hvert fald, det er værd at se på mulighederne, hvis det er dét, der skal til for at komme igennem vinteren med godt humør.

Se også de andre tips fra Aktiveled.dk medlemmerne her

Året, der gik
Vi har været vidt omkring i løbet af året. Vi har lavet videoer med vores 3 eksperter, vi har talt om bevidsthedstræning, øvelser, vaner og meget mere, som virkelig har gjort en forskel og motiveret mange af jer medlemmer til at leve aktivt med et mere positivt syn på livet trods ledsmerter. Hvis du ikke fik set alle nyhedsmails, eller bare har lyst til at se dem igen, så ligger de på Aktiveled.dk.

Det er helt utroligt så meget positiv feedback, vi har fået fra jer medlemmer i løbet af året. Det er virkelig skønt, når vi kan inspirere og motivere jer. Mange tak for jeres engagement – det giver os masser af energi og inspiration – for vi lærer jer bedre at kende, og på den måde finder vi hele tiden nye vinkler og veje til at inspirere jer til at leve med et positivt syn på livet og tage kontrol over ledsmerterne.

Her er et eksempel fra Maria:

Jeg er 35 år og har mange ledsmerter men umiddelbart kan man ikke finde ud af hvad det skyldes. Jeg er så glad for jeres gode råd, det er alletiders idé og det er opmuntrende at se at man ikke er alene. Jeg har haft megen glæde af rådene, nogle af dem laver jeg allerede men det er rigtig rart at blive inspireret eller bekræftet i at det man gør allerede er rigtigt. Super initiativ – også med jeres portal aktiveled.dk. Stor ros herfra!!
- Maria D.

Her er en besked fra Leif:

Det giver mig lidt dårlig samvittighed når jeg åbner mailen fra Aktive Led, men jeg er glad for at læse de interessante artikler og jeg prøver ihærdigt på at tæmme min lyst til at "dykke" ned i kagekassen/slikskålen/ og hvad der ellers er af fristelser. Jeg prøver hele tiden på at tage min daglige cykeltur, og gerne udvide med flere kilometer, da jeg ikke er så god til at løbe eller gå. På et tidspunkt lykkes det også for de dårlige vaner, så jeg "kæmper" og tror også på det nok skal lykkes.
PS! Jeg ser frem til at læse næste artikel fra Aktive Led!
- Leif O.

Og en fra Birgitte:

Jeg vil bare sige at Aktiveled.dk er fantastisk som et supplement eller en lille opmuntring i hverdagen for smertepatienter. I starten var jeg lidt skeptisk fordi det jo er sponsoreret eller drevet af et medicinalvarefirma... men - faktisk er det I har lavet her ligeså godt som de smertelindringskurser der tilbydes i regionerne, dog har man her selvfølgelig andre muligheder for samtaler med psykologer og meget andet.

Men - flot er det faktisk, og som mangeårig smertepatient er jeg ikke let at imponere :-)
- Birgitte N.

Må vi også høre din historie?
Har du lyst til at sende os din historie om, hvordan du har udfordret dig selv og haft nogle gode oplevelser på trods af ledsmerterne? Netop din historie kan være til inspiration og motivation for andre i samme situation, og på den måde kan vi hjælpe hinanden. De gode historier kan vi også bruge her på aktiveled.dk, til at lære jer medlemmer bedre at kende og finde ud af, hvordan I oplever livet med ledsmerter, og hvad I lægger vægt på. På den måde kan vi blive bedre til at give jer den inspiration, støtte og opmuntring, I har behov for. Skriv til os her.

Her til sidst er der bare tilbage at ønske dig en rigtig dejlig jul og en fantastisk start på det nye år, som forhåbentlig bringer masser af skønne oplevelser.




De varmeste julehilsner,
GlaxoSmithKline

Charlotte Sørensen
Ansvarlig for Aktiveled.dk
Senior produktchef, Panodil®




Hvad synes du om indholdet i denne mail?
Har du kommentarer eller idéer til Aktiveled.dk?
Så skriv til os her


Næste gang:
Vi er tilbage igen i januar, hvor det skal handle om drømme og målsætninger.





Smerterådgivning
Panodil har et bredt sortiment, der dækker mange smertetyper. Brug dem til at tage de værste smerter, så du kan komme i gang med det, der gør livet gladere for dig. Panodil påvirker ikke maven. Hvis almindelig Panodil ikke er nok, så anbefaler vi, at du hører din læge, om der evt. findes en anden Panodil variant, som passer bedre til dig. Læs mere om Panodil® – Klik her
Min Plan
I bevægelse
Idrætsfysiolog Morten Zacho hjælper dig med konkrete motions-, bevægelses- og styrkeøvelser tilpasset netop dine behov.
Madvaner
Hvis du gerne vil tabe dig – og bevare vægttabet – så giver ernærings-ekspert Per Brændgaard gode råd og opskrifter. Følg sporet og få indsigt i, hvordan du med simple ændringer i hverdagen kan opnå varigt vægttab.
I balance
Smertepsykolog Søren Frølich rådgiver dig til, hvordan du bliver bedre til at håndtere smerterne. Lyt til afspændingsøvelser og få smutveje til, hvordan du fjerner tankerne fra smerterne og i stedet fokuserer på alt det gode i livet.
Tilmeld dig her