Aktiveled
Det handler om
at gi' lidt - og
få meget igen
Hej

Som vi fortalte sidst, så kommer det denne gang til at handle om madvaner. Ledsmerter er nemlig tæt forbundet til din kost og din
vægt og ved at ændre nogle få vaner, kan du reducere smerterne betydeligt. Derfor har vi til denne nyhedsmail lavet en video med Per Brændgaard, som er vores ernæringsekspert på Aktiveled.dk.

"Det midlertidige vægttab har ingen betydning for helbredet. Man får det bare dårligt psykisk, når man kan se vægten stiger igen. Men der er altid muligheder for, at man med små ændringer kan få gang i et godt og holdbart vægttab."
– Per Brændgaard, ernæringsekspert

Lyder det bekendt?
Først vil vi gerne starte med et uddrag fra en mail, vi har modtaget
fra Holger, der er medlem af Aktiveled.dk:

Jeg går ikke ned i vægt. Jeg føler et fællesskab med kleptomaner og narkomaner m.fl., der gerne vil gøre det rigtige, men alligevel undlader at gøre det. Trods masser af viden om vejen frem, træder jeg gang på gang ved siden af.

Uddrag fra Holgers mail til Aktiveled.dk

Holger rammer lige i plet – og vi takker ham for den præcise beskrivelse. Der er nemlig rigtig mange, der har det lige som ham. Måske kan du selv genkende det? Én ting er at have det rigtige
mål i sigte, en anden er at nå derhen, når vi konstant bliver fristet undervejs...

Små skridt, store forandringer
Det har diætist Per Brændgaard råd for. Hans mangeårige erfaring med overvægtige og madvaner har vist, at der især er én effektiv måde at opnå et varigt vægttab på. Det går kort fortalt ud på at tage nogle små, overskuelige trin frem for store, hvor du ender med at snuble og falde tilbage.

Per Brændgaard er også eksperten bag sporet 'Madvaner' på Aktiveled.dk. Han har en klar filosofi, når det kommer til vægttab:

"Det handler om at gå fra slankekure til en slankeKURS, der kan holdes, og som giver et varigt vægttab."

Per Brændgaards video
Se den her
Hvad synes du?
Når du har set videoen, vil vi meget gerne høre din mening
om den:

1.  Fik du inspiration til selv at foretage nogle ændringer i dine madvaner?
2.  Blev du motiveret til at tage kampen op mod kilo og smerter?
3.  Kunne du tænke dig at få endnu mere inspiration med vores gratis selvhjælpsprogram 'Madvaner' på Aktiveled.dk?
4.  Vil du sende videoen videre til andre, der har brug for hjælp?

Fortæl os din mening. Klik her

Håndslag?
I videoen fortæller Per Brændgaard om, hvordan du får meget
ud af at give lidt. Det handler med andre ord om at finde det gode købmandskab frem og gøre en go' handel. Som han fortæller:

"Alle overvægtige har nogle madvaner, hvor der altid er mulighed for, at man med ganske få ændringer kan få gang
i et godt og
holdbart vægttab."

Kender du nogen,
du gerne vil hjælpe?

Så husk, du kan sende linket til videoen
videre.
Klik her








Her får du mere at vide om madvaner
Hvis du er interesseret i få mere livsglæde i din hverdag ved hjælp af gode råd om kost og vægttab specifikt til dig, kan vi anbefale, du tilmelder dig sporet Madvaner.
Tilmeld dig her
I videoen nævner Per Brændgaard selv 3 konkrete eksempler:
  • 1 glas rødvin mindre pr. dag (erstat med vand)
    = 4 kg. vægttab på et år.
  • 100 gr. Pasta erstattes med 100 gr. grøntsager pr. dag
    = 4 kg. vægttab på et år.
  • 4 croissanter pr. uge erstattes med 2 croissanter + 2 æbler
    = 2 kg. vægttab på et år.
Det giver i alt 10 kg. i løbet af det første år. Og det kan faktisk gøre en rigtig stor forskel for dine ledsmerter. Per Brændgaard fortæller:

"Undersøgelser viser, at taber man sig bare 10 kg, kan man reducere sine ledsmerter med 30 %."

Kan du forestille dig, hvor dejligt det ville være med næsten 1/3
færre smerter i dagligdagen? Det er altså en forskel, der kan
mærkes.


Du får meget igen, ved at gi' lidt.
På sporet med aktiveled.dk
Blev du inspireret af Per Brændgaards video? Vi har meget mere til
dig på Aktiveled.dk. Her har du mulighed for at få gode råd til, hvordan du kan tabe dig ud fra dine egne madvaner.

Så start et lettere liv allerede i dag. Tilmeld dig sporet 'Madvaner'
på Aktiveled.dk og få gavn af Per Brændgaards rådgivning og
erfaring. 'Madvaner' er et af de tre individuelle spor, der sammen
med 'I balance' og 'I bevægelse' giver dig mulighed for at komme
hele vejen rundt om dine smerter.

Kender du nogen, du gerne vil hjælpe godt på vej?
Du kan sende dem et link, hvor du gør det nemt for dem at tilmelde sig på Aktiveled.dk. Klik her.

Tab (dig) og vind – med styrket sind
Som du kan se, så er det faktisk overraskende, hvor store forandringer, små skridt kan gøre. Og små, sikre skridt fører som nævnt ind på den rigtige slankeKURS mod varigt vægttab, færre smerter og øget livsglæde.

God tur.


Venlig hilsen
GlaxoSmithKline

Charlotte Sørensen
Ansvarlig for Aktiveled.dk
Senior produktchef, Panodil®



Næste gang:
Vi vender tilbage i august med flere gode råd, tips og redskaber til
at dæmpe ledsmerterne og øge livsglæden


Læs mere om Panodil® - klik her

Har du kommentarer til Aktiveled.dk?
Så skriv til os her
Det får du med Aktiveled.dks
selvhjælpsprogram

Min Plan
I bevægelse
Idrætsfysiolog Morten Zacho hjælper dig med konkrete motions-, bevægelses- og styrkeøvelser tilpasset netop dine behov.
Madvaner
Hvis du gerne vil tabe dig – og bevare vægttabet – så giver ernærings-ekspert Per Brændgaard gode råd og opskrifter. Følg sporet og få indsigt i, hvordan du med simple ændringer i hverdagen kan opnå varigt vægttab.
I balance
Smertepsykolog Søren Frølich rådgiver dig til, hvordan du bliver bedre til at håndtere smerterne. Lyt til afspændingsøvelser og få smutveje til, hvordan du fjerner tankerne fra smerterne og i stedet fokuserer på alt det gode i livet.
Tilmeld dig her