Aktiveled
Dine vaner
har brug for opmærksomhed
Hej

Chokolade, slik og kager, lækker mad og vin... Uha, der er rigtig mange fristelser til at forstyrre vores planer om en sundere livsstil. Denne gang kommer det til at handle om vores motivation og bevidsthed i forhold til det, vi putter i munden. Begge dele er nødvendige, når vi skal være fast besluttet på at gøre noget ved vores situation.
En effektiv måde at mindske ledsmerterne på er ved at spise sundere og tabe sig. Forskning viser, at et vægttab på 10 % reducerer smerteniveauet med op til 30 %. Men når det kommer til madvaner, så skal vægttabet ikke være målet i sig selv.
Det er meget bedre – og langt stærkere – at fokusere på alle de positive ting, der følger med og alle de muligheder, et vægttab åbner op for. Det kan være alt lige fra at kunne passe drømme-garderoben, til mere leg og aktivitet med børn og børnebørn eller friheden til at tage på eksotiske rejser. Det gælder om at finde sin egen stærke motivation... Hvad skal der til for dig?

Et inspirerende eksempel
Først skal du lige ha' en lille succes-historie. Kan du huske, vi fortalte om Holger, der havde svært ved at holde vægten nede? Her er et uddrag af, hvad han tidligere skrev til os:
Jeg går ikke ned i vægt. Jeg føler et fællesskab med kleptomaner og narkomaner m.fl., der gerne vil gøre det rigtige, men alligevel undlader at gøre det. Trods masser af viden om vejen frem, træder jeg gang på gang ved siden af.
– Uddrag af Holgers mail,
bragt i nyhedsmailen juni 2011

Nu har vi igen hørt fra Holger – og der er virkelig sket noget. Med en øget bevidsthed hos sig selv og hans omgivelser har han sørget for ikke at udsætte sig selv for unødige fristelser:
Under kraftig medvirken af "madmor" og hendes strikse styring af kalorievenlig madlavning har jeg nu fået vægten helt ned på 73 kg. Midlet er primært afsavn ved mundgodt kombineret med gang/løb dagligt. Der skejes dog stadig lidt ud, når vejret er tosset eller helbredet driller...
– Uddrag af den seneste mail fra Holger

Det afgørende for Holger var først og fremmest beslutningen om at gøre noget ved sagen. Men det var først, da han for alvor blev bevidst om sine handlinger i dagligdagen, at der skete ting og sager.
Nå ja – det lyder selvfølgelig også som om, han har fået lidt hjælp. Nu er det jo ikke os alle sammen, der har en "madmor", der kan styre tøjlerne, når skyggeklapperne glider ned. Men vi har alle sammen en bevidsthed, som vi kan bruge som et værktøj til at nå vores mål.
Tip
Se/gense diætistens video og få inspiration til de første skridt.
Bevidsthedstræning
En god måde at komme af med uvaner er ved at være fuldt bevidst om sine handlinger. Rigtig mange uvaner forstærkes nemlig, når vi "lukker øjnene" for dem. Vi rækker automatisk ud efter slikskålen, cigaretpakken, køleskabsdøren eller parkerer foran bageren – uden at tænke videre over det. Der er en grund til, at alle fristelserne i supermarkedet er placeret lige dér, hvor du står i kø og venter, mens tankerne får lov at vandre.
Når du tænker lidt over det, vil du sikkert give mig ret i, at du også gør visse ting pr. automatik. Måden at komme den slags "refleks-uvaner" til livs er ved at være til stede i nuet og 100 % bevidst om dine handlinger.
Eksempler på "øvelser"
Sig f.eks. til dig selv: "Nu rækker jeg ud efter slikskålen, tager et stykke chokolade og spiser det... Nøddesmag... Nu rækker jeg ud efter et nyt. Men har jeg virkelig lyst igen allerede? Har jeg behov for det? Kan jeg spise noget frugt i stedet?" Det handler om at koncentrere sig om handlingen og ikke f.eks. en samtale eller Tv'et.
Det samme gælder, hvis du skal ud at handle. Sig f.eks. til dig selv, inden du går ind supermarkedet: "I dag køber jeg noget lækker frugt og nøjes med én pose slik." (Det hjælper også at være mæt, inden du handler.)
Det lyder måske banalt, men det er faktisk en overraskende let og effektiv metode til at begrænse uvanens magt.
Skriv ned, hvad du spiser hver dag,
og gør op med dig selv uge for uge,
om der er ting du kunne bytte ud med sundere alternativer.
Jeg håber, du er blevet inspireret til at træne den positive brug af din bevidsthed op, så du får et effektivt redskab til hjælp i hverdagen. Løsningen på rigtig mange af vores udfordringer i hverdagen starter faktisk med, at vi bliver bevidste om underbevidste handlingsmønstre. Vi skal være bevidste om det vi gør, før vi kan begynde at ændre adfærd.

Jo mere kontrol du får over dine handlingsmønstre, jo mere effektivt kan du tage kontrollen over dine ledsmerter. Og dét er det vigtigste skridt på vejen til et liv, som du bestemmer, hvordan skal leves.

God fornøjelse.

Venlig hilsen
GlaxoSmithKline

Charlotte Sørensen
Ansvarlig for Aktiveled.dk
Senior produktchef, Panodil®





Hvad synes du om indholdet i denne mail?
Har du kommentarer eller idéer til Aktiveled.dk?
Så skriv til os her

Næste gang:
Gå julen i møde med Aktive led
Vi er tilbage næste gang i december, så husk at holde øje med din inbox. På gensyn!

Smerterrådgivning
Panodil har et bredt sortiment, der dækker mange smertetyper. Brug dem til at tage de værste smerter, så du kan komme i gang med det, der gør livet gladere for dig. Panodil påvirker ikke maven. Hvis almindelig Panodil ikke er nok, så anbefaler vi, at du hører din læge, om der evt. findes en anden Panodil variant, som passer bedre til dig. Læs mere om Panodil® – Klik her
Meld dig til sporet "Madvaner"
På aktiveled.dk og få adgang til diætisten Per Brændgaards opskrifter og gode råd til et langvarigt vægttab.
Min Plan
I bevægelse
Idrætsfysiolog Morten Zacho hjælper dig med konkrete motions-, bevægelses- og styrkeøvelser tilpasset netop dine behov.
Madvaner
Hvis du gerne vil tabe dig – og bevare vægttabet – så giver ernærings-ekspert Per Brændgaard gode råd og opskrifter. Følg sporet og få indsigt i, hvordan du med simple ændringer i hverdagen kan opnå varigt vægttab.
I balance
Smertepsykolog Søren Frølich rådgiver dig til, hvordan du bliver bedre til at håndtere smerterne. Lyt til afspændingsøvelser og få smutveje til, hvordan du fjerner tankerne fra smerterne og i stedet fokuserer på alt det gode i livet.
Tilmeld dig her