Aktiveled
Når du flytter én
grænse, åbner du op for masser af nye muligheder
Hej

Denne gang skal det handle om aktiviteter og oplevelser. For ledsmerter skal ikke forhindre os i at komme ud og nyde alt det, livet har at byde på. Det gælder om at finde frem til ens grænser og bruge de rigtige metoder til at flytte dem lidt, skridt for skridt. Det handler nemlig om at komme så langt foran smerterne som muligt.
Vi kommer ind på, hvilke fysiske aktiviteter, der er gode for ledsmerter, og så skal vi se nærmere på det at bruge bevidstheden målrettet. Vi slutter af med en inspirerende historie fra et af vores medlemmer, der virkelig har fået flyttet sine grænser.
Hvilke aktiviteter?
Med ledsmerter skal du først og fremmest lave noget, hvor du selv kan styre niveauet og presset. Det gælder om kun at lave så meget, som din krop tillader – og det er godt med små pauser. Undgå øvelser og aktiviteter, hvor du skal hoppe, løbe eller på anden måde får hårde stød op gennem benene. Det samme gælder bevægelser i et konstant mønster. Variation er vigtig.
Mange af vores medlemmer har god erfaring med f.eks. Yoga, Tai Chi og svømning. Cykling er desuden rigtig godt, hvis du har lidt for mange kilo på kroppen og har problemer med knæene. I det hele taget skal du sørge for at få strækket dig og styrket musklerne omkring leddene – uden de bliver overbelastede. På den måde kan du faktisk øge afstanden til smerterne.

Bevidsthedstræning
Din bevidsthed er dit vigtigste værktøj, når du skal i gang med de fysiske aktiviteter. Start med at sætte dig nogle mål, der virkelig motiverer dig.
De langsigtede mål skal handle om alle de positive muligheder, du får ved at nedsætte smerterne, flytte dine grænser og komme i bedre form.
De kortsigtede mål skal være konkrete fra dag til dag. Det kan f.eks. være, at du 3 gange om ugen vil gå en aftentur, følge et øvelsesprogram eller dyrke idræt.
Spring over hvor gærdet er højest
Når du har sat dig målet, så husk at få gjort noget ved det. Vi er rigtig gode til at "snyde" os selv og gå i gang med andre ting, der lige pludselig bliver meget vigtige. Der er lige et eller andet, der skal ses i fjernsynet... Eller noget, der skal ryddes op, skrives ned, vaskes af, læses osv.
Men når vi er fuldt bevidste om, hvad der foregår med os og omkring os, kan vi effektivt komme uden om undskyldningerne over for os selv. Sig f.eks. til dig selv: "Nu er jeg ved at sætte mig i sofaen og se Tv. Skulle jeg vente, til efter jeg har gået min tur?"
Vær bevidst om kroppens handlinger, så den ikke får lov at køre på "auto-pilot". På den måde kan du effektivt komme i gang med de kortsigtede mål og derved tage store skridt mod de langsigtede.

Alle store rejser starter med ét lille skridt
Det kræver først og fremmest motivation at komme i gang med motion og øvelser. Og derfor er det vigtigt, du tænker i muligheder frem for begrænsninger. Tænk på alle de døre, der åbnes, når du bliver stærkere, mere udholdende og føler mindre smerte.
Har du f.eks. overvejet en bestemt rejse, du rigtig gerne ville på, men droppet tanken pga. dine smerter? Måske en storbyferie hvor du føler, de lange gåture vil blive for meget af det gode? Så sæt dig dét som mål at gennemføre.
Start med at gå nogle ture i løbet af ugen og mærk efter, hvor meget du kan klare. Det er vigtigt at kende din begrænsning. Snart kan du stille og roligt gå længere ture for hver uge. Se på det som om, du kommer længere og længere foran smerterne. Før du ved af det, er du i form til en fantastisk ferie med masser af oplevelser.

Tip
Husk altid at strække ud og varme op, inden du går i gang.

Det er en god idé at varme et håndklæde op og lægge det på/omkring de led, du skal bruge.

Husk: Varme hjælper mod stivhed og ømme muskler.







Et inspirerende eksempel
Der er masser af inspiration at hente hos jer medlemmer på Aktiveled.dk. Her er et uddrag af en mail fra Mikael, der virkelig har fået flyttet på sine grænser:

Nogen gange er det altså måden man får en udfordring på, der flytter bjerge bogstavelig talt. Jeg var tvunget til at skulle på vandretur (af kæresten). Jeg synes ikke det er sjovt at gå, når man nu kan køre, og jeg VED det godt, at jeg skal motionere. Jeg har ondt i hofterne hver eneste dag sådan ca. som dengang man i skolen kom tilbage fra sommerferie og havde gymnastik.
Men jeg sagde ja til at starte på Caminoen – pilgrimsruten fra Frankrig til Santiago de Compostella i Spanien. Jeg tænkte, 25 km om dagen kan jeg måske klare i 4-5 dage, så måtte det være nok for det år. Der er altid et år mere – og 680 km at tage af. Men jeg må indrømme, at det var en fed oplevelse, så nu fortsætter jeg.
Jeg glemte jeg havde ondt fordi jeg fik meget mere ondt i fødderne, men hjertet var fyldt med skønne oplevelser, dejlige mennesker og en natur, der kalder på store ord. Jeg tog smertestillende, det skal indrømmes, men sikke en tur. Jeg tager 100 km igen i år. Til sidst kommer jeg frem – måske som et nyt menneske.
– Uddrag fra Mikaels mail (medlem på Aktiveled.dk)

Vi bliver hele tiden så positivt overraskede over alt det, vores medlemmer gør og er i stand til, når de tager en bevidst beslutning. Hvem ved; måske bliver det dig, vi får et postkort fra næste gang?







En god start
Meld dig til sporet "I bevægelse" på Aktiveled.dk og få adgang til alle idrætsfysiologen Morten Zachos råd og øvelser til at kontrollere smerterne med smidighed, udholdenhed og styrke.
Tilmeld dig her
Et liv med ledsmerter er et liv, der stadig er fuld af muligheder for aktiviteter og oplevelser. Den vilje og fokus, det kræver, kan vi opnå ved hjælp af metoder som bevidsthedstræning. Det vigtigste skridt er at få taget beslutningen. Så længe du lytter til din krop og ikke overbelaster den, så vil du stille og roligt rykke dine grænser – og på den måde komme længere og længere foran smerterne.

Spørg ikke dig selv, hvad du kan. Spørg, hvad du har lyst til.

Venlig hilsen
GlaxoSmithKline

Charlotte Sørensen
Ansvarlig for Aktiveled.dk
Senior produktchef, Panodil®





Hvad synes du om indholdet i denne mail?
Har du kommentarer eller idéer til Aktiveled.dk?
Så skriv til os her

Næste gang:
Bevidst sundhed
Næste gang ser vi bl.a. nærmere på, hvordan du får skabt en
bevidst kontrol, der fører til en sundere livsstil.

Smerterrådgivning
Panodil har et bredt sortiment, der dækker mange smertetyper. Brug dem til at tage de værste smerter, så du kan komme i gang med det, der gør livet gladere for dig. Panodil påvirker ikke maven. Hvis almindelig Panodil ikke er nok, så anbefaler vi, at du hører din læge, om der evt. findes en anden Panodil variant, som passer bedre til dig. Læs mere om Panodil® – Klik her
Min Plan
I bevægelse
Idrætsfysiolog Morten Zacho hjælper dig med konkrete motions-, bevægelses- og styrkeøvelser tilpasset netop dine behov.
Madvaner
Hvis du gerne vil tabe dig – og bevare vægttabet – så giver ernærings-ekspert Per Brændgaard gode råd og opskrifter. Følg sporet og få indsigt i, hvordan du med simple ændringer i hverdagen kan opnå varigt vægttab.
I balance
Smertepsykolog Søren Frølich rådgiver dig til, hvordan du bliver bedre til at håndtere smerterne. Lyt til afspændingsøvelser og få smutveje til, hvordan du fjerner tankerne fra smerterne og i stedet fokuserer på alt det gode i livet.
Tilmeld dig her